Faillissement Flybe

De Britse luchtvaart Maatschappij FlyBe heeft vanochtend een persbericht uitgebracht met de mededeling dat er sprake is van een Faillissement van het bedrijf. Ongetwijfeld komen daar bij geboekte reizigers veel vragen en onzekerheden bij kijken. Wat zijn uw rechten, wat zijn de plichten van de failliete Airline en ticket leverancier en wat gebeurt er met reeds geboekte tickets en betaalde bedragen van passagiers die de dupe zijn geworden? Wij zullen met dit schrijven trachten de meest voorkomende vragen te beantwoorden.

Wat gebeurt er met mijn geld van een geboekt FlyBe ticket?

Waarschijnlijk de belangrijkste vraag indien u een ticket geboekt heeft en nog niet gereisd heeft. Indien u een ticket gekocht heeft bij de betreffende luchtvaartmaatschappij is het mogelijk dat geboekte passagiers worden overgeboekt naar een andere luchtvaartmaatschappij. Soms gebeurt dat en kun je dus alsnog gewoon op vakantie. Gebeurt dat niet, waar in dit geval helaas sprake van lijkt te zijn, dan zijn er mogelijkheden om je geld terug te krijgen. Maar dat is gebonden aan een aantal zaken zoals wanneer is het ticket geboekt, waar heeft u uw ticket geboekt en wat voor soort ticket heeft u geboekt.

Vrijwel alle tickets van FlyBe zijn zogenaamde Low Cost tickets. Deze komen bij een faillissement uitsluitend voor restitutie in aanmerking indien u bij reserveren gekozen heeft voor een vliegticketgarantie. Zo`n garantie had u bij het maken van uw reservering voor een bedrag per ticket kunnen bijboeken. Veel van onze klanten hebben daarvoor gekozen. In dat geval ontvangt u zeer spoedig bericht van ons. Of, wanneer en hoe snel de verzekeraar uitkeert hangt van de voorwaarden af. Uitsluitend de verzekeraar bepaalt of er sprake is van een dekking en uitkeringsgerechtigde situatie. Uw ticket bemiddelaar heeft hier geen invloed op.

Heeft u bij reservering geen ticket garanties bijgeboekt, dan heeft u geen mogelijkheid om via een wederverkoper uw ticket te claimen. U zal dan rechtstreeks bij de Airline en/of curator een claim kunnen indienen. U kunt tevens bij uw verzekeraar informeren of de polis voorwaarden van uw annuleringsverzekering mogelijk dekking geeft bij een faillissement van een luchtvaartmaatschappij.

Hebben geboekte passagiers dan nergens recht op?

Strikt formeel gezien conform de wet niet. Uiteraard kan men een claim indienen bij de betreffende failliete airline, maar dan bent u één van de vele schuldeisers die er zijn. De praktijk leert eerlijkheidshalve dat uw geboekte ticket en de betaling daarvan meestal weg is. Indien u een eerder genoemd vliegticketgarantie hebt bijgeboekt heeft u wel recht op restitutie en indien u geboekte tickets heeft betaald met een creditcard bestaat er nog een kans dat u de betaling en schade kunt claimen. Vraag uw creditcard maatschappij naar de voorwaarden. Ook wanneer uw ticket onderdeel was van een pakketreis, is er veelal wel recht op vergoeding.

U heeft een vliegticketverzekering bijgeboekt?

U heeft een vliegticketverzekering bijgeboekt? Dat is goed nieuws want dan heeft u recht op restitutie van uw betaling. In dat geval ontvangt u van ons eerdaags een schade aangifte formulier en instructies kunt u uw geld claimen bij Allianz verzekeringen.

Is mijn ticket reis via mijn reis / annuleringsverzekering of via het SGR te claimen?

Faillissementen vallen vrijwel in geen enkel geval onder de dekking van een reis- of annuleringsverzekering. De annuleringsverzekering keert alleen geld uit indien u niet kunt reizen vanwege (ernstige) ziekte, overlijden van een familie lid eerste of tweede graad en bij onvrijwillige werkloosheid. Check echter altijd uw polis voorwaarden. Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) keert alleen geld uit wanneer een aangesloten lid failliet is. Helaas vallen luchtvaartmaatschappijen niet onder de SGR dekking.

Is een tussenpersoon die mijn ticket verkocht heeft niet verantwoordelijk voor de kosten nu deze vluchten niet doorgaan?

Tussen personen die tickets aanbieden van Airlines worden conform de wet gezien als een weder verkopende partij en zijn wettelijk niet aansprakelijk voor schade als zijnde dit faillissement. Indien uw ticket geboekt is bij een Touroperator en onderdeel van een pakket reis dan ligt dat anders.

Tot Slot !!

De toestellen van FlyBe worden ingehuurd door het Engelse bedrijf Stobart Air voor vluchten vanaf Eelde. FlyBe is failliet maar Stobart Air zeer zeker niet. De autoriteiten buigen zich op dit moment over de mogelijkheden om de geboekte reizigers over te nemen en met een andere maatschappij uit te voeren. Wij willen geen valse hoop bieden maar het behoort tot de mogelijkheden dat dit gerealiseerd wordt. De autoriteiten van de diverse instanties buigen zich op dit moment over de mogelijkheden. Uiteraard hoort u van ons als zich hier positieve ontwikkelingen voordoen. Tot die tijd is het geheel uw eigen keus en verantwoording om wel of niet een alternatieve vlucht te reserveren.